Ledig helg men ändå inte

Igår prioriterade jag bort datorn, och njöt till fullo av vår lediga fredagkväll å myste rejält med min familj. Direkt efter hämtning for vi hem å älkligen tog hand om djurena och jag började med fredagsmiddagen som dessutom barnen hade beställt. Potatisgratäng och stekt kycklingfilé, med kall bearnaisesås och smörstekta färska champinjoner. Ja champinjonerna hade ju inte barna beställt, men deras mamma är som tokig i dom :)

Efter en brakmiddag där ALLA åt som vargar hamnade vi i nått sorst komaläge på soffan. Ingen var sugen på nå efterrätt. Vi spelade Fia och kollad på tv, och såsmåningom kom efterrätten fram. Muffins och glass till barna. Naturligtvis med chokladsås, kolasås och strössel (!!!) och faktum var att jag och älskligen inte fick i oss en smula (extremt ovanligt !!!).
 

När maten sjunkit undan och barnen fikat klart vart jag dock sugen igen och smarra i mig en Marabou Premium Pistacho. Mmmmm...inte så dumt *älskar*

Vid 21 somnade barnen och jag å älskligen hade planerat att se nya Beck-filmen, men efter att vi kollat på Solsidan var vi så trötta så vi somna. Blidde ingen Beck mao.

Idag blir'e inte heller mö bloggande. Fast ikväll ska jag försöka mig på ett ryck. Jag å älskligen är lediga, men ändå inte :) Vi ska på Famljehemsutbildning i dagarna 2.Något som vi väntat på mycket länge. Skulle gått för 1½ år sedan men som ni vet har'e vart lite fullt upp i mitt liv med butik å allt. Nu är det ju fortfarande det men jag har ju möjlighet att välja och prioritera nu så då har jag valt att vi skall fullfölja denna utbildning och såsmåningom  bli familjehem som jag alltid drömt om.

Snart kommer barnas farmor hit å ska va barnvakt. Vi ska på utbildningen 9.30-16

Hörs ikväll så ska jag berätta mer :) Puss & Kram

Just det...min kära vän Helen ville ha receptet till en supergod kycklinggryta vi åt häromveckan. Jag lagar ju aldrig mat efter recept utan hittar på allt själv så måtten är lite sisådär. Man får helt enkelt känna och smaka av tills man blir nöjd.

Marias super-duper-smarriga-kycklinggryta med smak av timjan och vitvinsvinäger

Skär kyckligfilén i lagoma bitar, bryn i en panna. Lägg över kycklingbitarna i en lämplig gryta. Häll i ca 1 l kycklingbuljong. Bryn hackad lök och champinjoner och häll sedan över i grytan. Låt stå och puttra tills vätskan har halverats ungefär. Häll i 3 dl vispgrädde, smaksätt med salt, peppar och vitvinsvinäger. Krydda med rejält med timjan. Jag hällde även i en burk vattenkastanjer. Sååå gott !! Vid behov använd mer vispgrädde och för smakens skull kan man runda av med en klick smör. Det gäller att prova sig fram. De mest framträdande smakerna i denna gryta skall vara vitvinsvinäger och timjan, och det får som sagt en rund smak tillsammans med vispgrädden.

Jag serverade detta med klyftpotatis med ris går tex lika bra. Å så en fräsch sallad med ruccola, tomat och fetaost. Grymt gött och denna gryta var myyyyycket uppskattad !


Lämna gärna en kommentar tack ♥ Då blir jag glad ♥
Postat av: Linda

familjehem? är det ett sånt där hem som avlastar för barn som har det lite trassligt.. eller tänker jag fel?

2010-02-13 @ 13:34:45
URL: http://www.candygirl.nu
Postat av: Helen

Tack snälla du :-) den ska lagas nästa helg när barnen kommer hem längtar.. Kramar

2010-02-14 @ 14:45:29

Lämna gärna en kommentar tack ♥ Då blir jag glad ♥:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0