Olika uttal

Häromdagen på Mix Megapol diskuterades det hur man uttalar vissa ord. Skrattade som vanligt gott åt det härliga "Äntligen-Morgon-gänget" och kunde inte heller låta bli att fundera över hur JAG säger vissa speciella saker som folk i min omgivning reagerar på. Sen jag blev norrlänning får jag ju mer kommentarer än förut såklart - eftersom det som är normalt att säga i Borås, inte är lika normalt att säga här =)

Jag säger tex KEX och uttalar k:et som när man säger typ KÄR eller KYSS. Inte K som i KONSTIG asså. Här i norr skrattar dom åt mig när jag pratar om KEX-choklad på mitt vis, medans jag tycker att det låter som värsta stockholmarn när man uttalar kex med Knäpp-K.

När jag säger LAKRITS så uttalar jag det "LACKRISS" ungefär, och det får oxåfolk att titta konstigt. Här säger man LAAAKRITS, och det låtter så muppigt korrekt på någe vis tycker jag =)

På Mix Megapol dividerade dom oxå om orden Entrécote och jag säger "ANNTRÄKÅÅ" medans vissa hurtigt säger ANNTRÄKÅTT... Asfult tycker jag.

Men det är så sjukt kul med dialekter och uttal, men självklart tycker jag att det JAG säger låter bäst *S*. Lööööööv it. Själv vette fasen vad jag har för dialekt längre. Borås-Timrå-blandning...


Lämna gärna en kommentar tack ♥ Då blir jag glad ♥
Postat av: Johanna

HAHAHA jag säger precis som du.... och håller fullständigt med att det låter skitmuppigt med LAAAKRITS och ANTREKÅTT ;-)



SJälvklart får du länka mig... jag länkar till dig med :-)



Du har ett mail på Aff som jag skrev till dig för en stund sen... så vet du



KRAM Johanna

2009-05-22 @ 19:33:58
URL: http://grynisen.bloggsida.se
Postat av: Barbamorsan

Jag har en kompis från norrland så vet precis vad du pratar om...känns lite motsägelsefullt till den annars lite lugna gången. Ska lägga till dig med såklart vill jag vara med här på "roliga timmen" . tack!

Kram o trevlig helg!

2009-05-22 @ 19:49:39
URL: http://www.barbamorsan.se
Postat av: Lotta lkpg

Vill bara sätta ett litet spår ;-) Jag hänger med på fredagarna :-)



Absolut ok att du länkar!



Kram på´re!

2009-05-22 @ 20:48:37
URL: http://mittsakalladeliv.wordpress.com
Postat av: Milla

Hej gumman! Klart du får länka, jag länka till din nya blogg också :)<3



Minns du sa ostbågar till ostkrokar också ;) Haha du är för go du! Men vi ses ju snart.. då jäklarns ;)

2009-05-22 @ 21:20:53
Postat av: Linda

Men såklart det är OK att länka.. i ärlighetens namn har jag vissa veckor helt "glömt dig": jag har inte haft lagt till dig på bloglovin - inte förrän idag - och därmed inte kollat upp dig med jämna mellanrum. Usch jag skäms. Men nu är det ändring på det: Nu är det som tidigare.. Allt du skriver läser jag... BASTA.



Förresten.. jag säger KEX med K, Laaakris och Anträkott... haha...

2009-05-22 @ 22:26:05
URL: http://candygirl.worldofsecrets.com
Postat av: Katarinaz

Hej bruden. Saknar dig här på bloggen. fredagar känns så långt bort. Klart du får :) ha det bäst Kramar :)

2009-05-22 @ 23:22:07
URL: http://katarinaz.blogg.se/
Postat av: MissyElliot

Hi hi hi, känner igen dina uttal, för de har jag också...(Men så är inte Värnamo så långt från Borås...)

ler

2009-05-23 @ 08:46:29
URL: http://missyelliot.blogg.se/
Postat av: trollmor

Det är jättekul med dialekter.Ibland undrar jag varför man pratar som man gör. Ta tex persiska varför pratar dom som dom gör och hur uppstod språket. såna där saker kan göra mig galen att tänka på. Måste säga att det är så himla kul att du tog ditt förnuft till fånga och börja blogga igen . Har verkligen saknat dina inlägg.

Är ju faktiskt lite nyfiken på hur det går för dig med butiken och vad du tycker och känner så här långt. Då får gärna skriva ett mail om det till mig om du orkar och har lust. [email protected] är min mail.

Sköt om dig gumman och ha en fin dag

kram ewa

2009-05-23 @ 08:58:29
URL: http://trollmor.webblogg.se/
Postat av: Veronica

självklart får du länka till mig... :) jättekul.. :)

2009-05-23 @ 11:22:10
URL: http://vironica.blogg.se/

Lämna gärna en kommentar tack ♥ Då blir jag glad ♥:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0