Blått eller Rosa

Idag kom en man in i butiken och ville köpa en tändare. Jag gav honom en varpå han snabbt snäste "men ger du en MAN en BLÅ tändare ??" eeehhh...jag svara helt förvånat att jag inte ens tänkte vilken färg det var utan att jag bara tog en, för det var ju så, men då fräste han att han ville ha en limegrön, för det är så "löjligt när du tog för givet att jag ville han en blå eftersom jag är kille" (han var typ 50 år !!) *suckar*

Jag gav honom en limegrön tändare och började genast fundera över hur fjantigt allt var. Asså om han hade skojat hade det ju varit en sak, men nu var detta på fullaste allvar. Jag tycker allt sånt där köns-tjafs är fjantigt. Avskyr verkligen föräldrar som ska vara såååå könsneutrala och klä sina pojkar i rosa prinsessklänningar och flickor i poliströjor med eldsflammor. Sen inte sagt att coola bruna, gröna, blå eller vad det nu kan vara-kläder kan va dötufft på en tjej....men varför protestera lixom ??

Jag tycker att det är SKITFINT med rosa puttinutt på småtöser, och föredrar blått och mer grabbiga färger och modeller till pojkar. Jag skulle ALDRIG låta min son ha kjol eller klänning, däremot en snygg rosa skjorta säger jag inte nej till. Egentligen spelar färgerna inte så stor roll. Huvudsaken det är hela och fina kläder som barnen trivs i. Men att klaga och gnälla på att det finns flick- resp. pojkavdelningar för barnen är ju helt vansinne. Hur fan skulle det se ut om det inte fanns herr resp. damavdelning på KappAhl tex ???? Skulle ALDRIG klä mig i herr-t-shirt eller gubbaslipsar. Och tänk om min karl skulle köpa en rosa spets-top och glittriga leggings. Nä fy fan !! Flickigt till tjejer - grabbigt till pöjkar !!

Ska fasen köpa hem BARA rosa och blå tändare tror jag. Och enbart sälja de rosa till brudarna och de blå till karlarna. Om någon säger emot så får dom vara utan. Tror ni jag blir nå poppis då eller *ASG* ???



Lämna gärna en kommentar tack ♥ Då blir jag glad ♥
Postat av: Linda

Haha.. så fånigt. Här hemma har vi en busunge som älskar rosa och rött. Så då använder han det. Men bara på tröjor. Jag tillåter INTE rosa brallor eller rosa jacka!

2009-06-07 @ 19:44:12
URL: http://candygirl.worldofsecrets.com
Postat av: Malin

Instämmer helt, jag gillar rosa å sånt men inte för mycket rych pych volanger å paljetter bara.

Pöss

2009-06-07 @ 20:02:02
URL: http://mallatrasbralla.blogg.se/
Postat av: Trebarnsmamman

Jupp...det där med färger och kön är svårt! Jag är emot könsneutral uppfostran men för jämslälldhetsuppfostran. Jag skulle aldrig säga att mina barn inte fick ha rosa, ljusblått eller att de måste ha könsneutrala kläder. De väljer liksom lite själva. Min äldsta dotter är en rosa prinsesstjej...hon väljer alltid rosa om hon kan. Sonen gillar alla färger och har inget emot rosa. Däremot skall det inte vara tjejmotiv eller tjejmodell. Min yngsta tös är unisex...hon leker med alla typer av leksaker, hon klär sig i alla sorters kläder och älskar alla möjliga färger. Favoriten just nu är hennes turkosa keps med en borderad örn. Mycket säker att det är en "killkeps" men hon älskar den över allt annat och varför protestera? Hon är ju supersöt i sin älsklingskeps :)

2009-06-07 @ 21:50:02
URL: http://blogg.trebarnsmamman.se
Postat av: Kraaam/Åsa

Vet du att härom dagen klottrade jag ner på ett papper lite tankar kring det här oxå. Kommer ett inlägg snart på min sida om det för jag kan inte låta bli att fundera lite kring hur jag själv tänker när det gäller rosa och blått.

Du skriver om detta klockrent. Och jämförelsen med Kappahl och deras dam och herr avdelningen var så skitbra att jag önskar att jag kommit på det själv i mitt kommande inlägg :-)

Jäkla Maria - vad bra du är :-)!!!!

2009-06-14 @ 00:09:56
URL: http://Kraaam.bloggspace.se

Lämna gärna en kommentar tack ♥ Då blir jag glad ♥:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0